Spojení shrekovského humoru a infantility disneyovek

Doba ledová

Pokud jste se dříve vypravili na některý z animovaných filmů, bylo to zapříčiněno zřejmě tím, že máte doma roztomilé ratolesti, které vás k tomuto aktu dohnaly pod pohrůžkou použití hrubého násilí (nebo jste sami takovými dobráky byli). Někdy měly smůlu ony (v televizi zrovna běželo veledůležité mezistátní fotbalové utkání), ale většinou jste měli smůlu vy. V kinech na vás potom čekaly kreslené roztomilosti disneyovského typu: Lví král, Lady a Tramp nebo kultoví Sněhurka se sedmi trpaslíky - žádná překvapení děti ani vás nečekala, proto se ony bavily a vy nudil, vše nakonec dopadlo nejlépe jak mohlo a k tomu nějaká ta uchu lahodící píseň. Zkrátka dokonalé, možná až příliš.

Konec devadesátých let však znamenal revoluci v pojetí tohoto specifického žánru, revoluce, která jej zbavila přílišné infantility. Tato radikální změna obsahová byla spojena se změnou technologickou - klasická animace dostala kopačky a na scéně se objevily plně digitalizované snímky celé vytvořené pouze jedničkami a nulami (o jejich výhodách v recenzi na Shreka).

Rok 1995. O prvním kompletně počítačem natočeném filmu, Příběhu hraček, bylo již popsáno mnoho kilogramů papíru, proto v této činnosti nebudeme pokračovat, jen se zmiňme, že i nám se líbil. Nemůžeme ovšem opomenout fakt, že i tento převratný snímek byl hlavně (ne-li pouze) pro diváky nejmenší. Druhý díl příběhu Buzze rakeťáka a jeho přátel byl však jiný. Uvědomte si, že tento snímek získal Zlatý globus za nejlepší komedii (a muzikál - jedna společná cena) roku, to už o něčem vypovídá, zvláště, když si představíte, jak vypadá banda volitelů a její věkový průměr! Dospělácký humor tohoto a dalších snímků má hlavní důvod v mnoha citacích a odkazech na slavná filmová (nejen) díla a také spoustě geniálních detailů.

Rok 1999, světlo světa spatřuje další přelomový snímek - filmová verze populárního seriálu South Park s podtitulem Peklo na Zemi. Tento snímek je dalším krokem na poli animované zábavy, neboť se jedná o první animovaný, dlouhometrážní snímek určený pro nejstarší věkové kategorie (u nás 18+), kdo viděl film nebo alespoň jeden z dílů série pochopí, proč.

Rok 2001. Rok zatím nejúspěšnější a jeden z nejdůležitějších let pro tento žánr. Vznikla celá řada snímků, které již splňují základní kritérium dnešních animovaných filmů - děti se mají bavit a rodiče se nesmějí nudit. Dva z nich se již staly klasikou - Shrek, o zlobrovi a jeho příteli Oslíkovi se více dozvíte v příslušné recenzi, a Příšerky s.r.o., zatím nejlepší grafický počin; do kin přilákaly neuvěřitelné množství diváků (každý z nich prolomil magickou hranici 100 milionů dolarů na tržbách) a společné je pro ně, že asi pobaví více dospělé než jejich potomky. Všechna tato fakta a mnoho dalších zapříčinila, že zkostnatělá Akademie vyhlásila novou Oscarovou kategorii - nejlepší animovaný snímek, prvního Oscara získal již zmiňovaný Shrek.

V roce 2002 se do kin dostává další snímek navazující na odkaz Příběhu hraček a Shreka, Doba ledová. Jedná se o road movie z období, které je již 20 000 let za námi. Postupně se seznámíme s hlavními aktéry této netradiční cesty - lenochodem Sidem, mamutem Manfredem a šavlozubým tygrem Diegem. Tuto heterogenní smečku doplňuje ještě nejdůležitější člen (nejdůležitější proto, že nebýt něj, tlupa by se dohromady nikdy nedostala) - pralidské mládě (rozuměj malé roztomilé batole), které se smečka snaží bezpečně předat původním majitelům (rodič). Tato cesta je lemována ledem, sněhem, přátelstvím a hlavně důvěrou - to vše navíc s morálním odkazem zapříčiňuje, že tento snímek je určen zejména nejmenším, ale neznamená to, že by se kdokoli v kinosále nudil.

Pro jakési oživení nám autoři připravili samostatný minipříběh pravěké veverky, která se snaží ukrýt svůj ořech. Tato svérázná postavička je vskutku zábavná a svou komikou navozuje náladu staré dobré grotesky. Možná jí mohli autoři věnovat více času (byť s vlastním příběhem nemá pranic společného), ale i tak je divák svědkem honičky, která trvá skoro 20 000 let a na jejímž konci stojí jen další neúspěch.

Dalšími oživovacími prostředky pro unavené dospělé diváky je mnoho narážek na různá témata, která je pálí dnes - zkrátka potěší vědět, že to samé zažívala i pravěká zvířata. Zvlášť zdařilé je zakomponování mimozemšťanů do tohoto příběhu (lidské mládě zdraví zamrznuvší létající talíř gestem známým ze série Star Trek). Nebo ukázka "moderní architektury" - Stonehenge. A mnoho dalších.

Ještě než se dostaneme ke grafice, neodpustím si malou kritiku - v tomto snímku je přeci jen trochu moc emocí, které mohou mladého, cynického člověka 21. století trochu odrazovat. Další malé mínus: příběh je jednoduchý, což by nevadilo, pokud by nebyl tak průhledný od samého počátku až do konce, kdy se vaše předpoklady do posledního vyplní. Také tvůrcům chyběla troška originality a nechali se příliš inspirovat Shrekem: scéna při níž se setkávají dva hlavní hrdinové (mamut s lenochodem) až příliš připomíná první společnou scénu Shreka s Oslíkem (lenochod Sid, podobně jako Oslík, prchá před nebezpečím a vráží do většího mamuta).

Krátce ke grafice a pojetí. První, co vás naprosto uchvátí je dokonalá grafika tekoucí vody - jako by natáčeli během nedávných povodní. To byl jeden z mála komplimentů. Další informace budou spíše negativní: co se tvůrcům nepovedlo úplně na 100 procent byla srst zvířat (srovnejte se srstí Sullyho z Příšerek, na které můžete údajně napočítat 3,2 miliony jednotlivých chlupů), něco podobného platí i pro mimiku tváří.

Ale důvod může být jednoduchý - tvůrcům šlo především o příběh a pobavit, což se jim vskutku podařilo. Pokud jste ochotni obětovat necelou hodinu a půl svého drahocenného času, navštivte Dobu ledovou, na věku ani vzdělání nezáleží, to své si nalezne prakticky každý (pokud nejste pokrytci, jistě si to na konci přiznáte).

Malé upozornění pro zapřísáhlé nepřátele dabingu, tento český je naprosto úchvatný, zejména Jiří Lábus dabující Sida nezklamal.

originální název Ice age
režie Carlos Saldanha, Chris Wedge