James Bond

Dnes neumírej

James Bond se vrátil, tentokrát opravdu drsnější, vtipnější a svůdnější než kdy před tím.

Už několikrát jsem vyšel z kina velice nadšený. Naposledy to bylo, když jsem viděl "jubilejní", dvacátou bondovku.

James Bond (Pierce Brosnan) nás hned na začátku zavede do Severní Koreje, kde se utká s plukovníkem Moonem a jeho společníkem Zaem. Po parádní honičce moderních, vojenských vznášedel je však Bond zatčen a musí vydržet několik bolestivých měsíců v Korejském vězení. Naštěstí se dostane zpět na svobodu a jeho dobrodružství pokračuje dále v Honkongu, Londýně, na Kubě a v Islandu.

Mladá scénáristická dvojice Neil Purvis a Robert Wade dokázala, že po Jeden svět nestačí nezapomněla psát zajímavé špionážní příběhy a geniálně rozdělila film na dvě poloviny. První polovina je jako starší díly klasická, ale v té druhé chtěli scénáristé představit Jamese Bonda pro 21. století.

Další geniální tah obou scénáristů byl takový, že se rozhodli do této dvacáté bondovky vecpat co nejvíce věcí, které by připomínali starší díly světoznámé série. A dopadlo to skvěle. Nová bondgirl, agentka Jinx (Halle Berryová) nosí stejné plavky jako kdysi Ursula Andressová v Dr. No, Bondův úhlavní nepřítel Gustav Graves chce ovládnout svět za pomoci satelitu, který je velice podobný tomu, jenž měl Blofeld v Diamanty jsou věčné, Jinx je ohrožována laserovým paprskem stejně jako Bond v Goldfingerovi, Gravesův ledový palác připomíná podmořskou laboratoř ze Špión, který mě miloval, Bond si hraje s nástroji, které mu sloužili ve filmu Thunderball a Srdečné pozdravy z Ruska, agent 007 se po dlouhé době vrací k automobilu značky Aston Martin atd.

Novozélandský režisér Lee Tamahori (Na ostří nože, Jako pavouk) patří prý celý svůj život mezi veliké bondovské fanoušky, a tak bral možnost natočit Dnes neumírej jako velkou čest. K postu režiséra nové bondovky ho katapultovalo maorské drama Kdysi byli bojovníky. Na Tamahoriho však spadl velice těžký úkol. Musel Jamese Bonda představit v brusu novém kabátu, a tím ho přiblížit více mladšímu publiku. Proto zvolil v druhé polovině filmu digitální akční scény, které jsou ale někdy trochu přepísknuté, zejména když James Bond surfuje na obří tsunami vytvořené po destrukci jednoho z ledovců. Ale nemusíte zoufat, protože se vám chuť spraví na bombastické automobilové honičce, nebo na ještě lepším finále v ruském obřím letounu Antonov. Tamahori se teď už asi chystá na svůj další filmový počin, který se má jmenovat The Guide a hlavní roli má ztvárnit Halle Berryová.

Co říci k hereckým výkonům. Pierce Brosnan opět dokazuje, že se v roli agenta 007 cítí jako ryba ve vodě. Je úžasné ho pozorovat jak elegantně likviduje své protivníky, nebo jak popíjí vodku s martiny. Je prostě jako James Bond. Škoda jen, že je na svou roli už trochu obstárlý, ale myslím, že ještě pár bondovek svede. Oscarová Halle Berryová je proklatě sexy a ukazuje, že umí zahrát jak tvrdou agentku, tak i svůdnou, křehkou dívku. Rosamund Pikeová je v roli Gravesovi kolegyně Mirandy Frost skutečně velice "Frost", Toby Stephens umí zahrát padoucha vhodného Bondova formátu, Judi Dench si opět skvěle zopakovala roli šéfkyně M a součást bondovské legendy, zesnulého Desmonda Llewelyna (Q) výborně nahradil John Cleese.

Krkolomné kousky s kamerou si v tomto díle parádně vyzkoušel David Tattersall a hudbu pro Dnes neumírej udělal David Arnold po boku Maddony. Ta podle kritiků nazpívala nejhorší úvodní píseň celé série, i když podle mě je celkem zdařilá. Dokonce si zpěvačka ve filmu střihla i menší roličku.

Nezbývá tedy nic jiného, než abych vám novou bondovku s chutí doporučil. Myslím, že se opravdu jedná o jeden z nejlepších dílů celé série a o vůbec nejlepší z Brosnanem v hlavní roli.

originální název Die another day
režie Lee Tamahori