V hlavní roli: ruská ruleta

Lovec jelenů

Snímek, který v době svého vzniku pobouřil celý filmový svět, ale naštěstí nezůstalo jen u skandálu - byly objeveny jeho nesporné kvality a sklidil bohatou úrodu cen. V roce 1975 jej natočil režisér Michael Cimino (také se podílel na produkci a scénáři) a pojal jej jako velmi epickou fresku osudu několika obyčejných lidí, kteří se dostali do velmi extrémních situací.

Celý film trvá necelé tři hodiny, což je pro někoho zkrátka příliš, navíc některé odrazuje svou epičností, ti kteří vydrží jsou zase vystaveni velmi emotivním a brutálním scénám, mnohdy na pokraji nelidskosti (promiňte mi ten výraz, ale jedná se o zobrazení válečných prasáren v té nejkrystaličtější formě).

Na počátku (první hodinu) jsme hosty jedné grandiózní svatby, kde se setkáme se třemi přáteli, kteří mají poslední víkend, poté odjíždějí do Vietnamu (jedním je dokonce sám ženich), už se velmi těší (nevědí, do čeho jdou, ale sedí tam i jeden válečný vysloužilec, který jejich nadšení rozhodně nesdílí), ale před válkou si ještě vyrazí na svůj oblíbený lov jelenů.

Poté se prudkým střihem ocitáme ve válečné řeži (nejedná se o žádné masové scény), kde například sledujeme vietnamského vojáka, který přiběhne k poklopu, otevře jej, vidí několik žen a malých dětí, které řvou, hodí mezi ně granát, poklop opět zavře a spokojeně odchází. Takovýchto prasáren je ve filmu zobrazeno několik, ale daleko nejhorší jsou scény ze zajateckého "tábora" (jedná se o jednu chatku na řece). Zde si několik severokorejských vojáků doslova hraje se svými vězni, a to hru z nejnebezpečnějších, vždy jsou vytaženi dva zajatci a musejí hrát ruskou ruletu (doslova nervy drásající scény, pro psychicky labilní jedince je nemohu doporučit, pouze jako léčbu šokem).

Po vysvobození sledujeme opět příběhy našich třech známých - nikdo z té války nevyšel nepoznamenán. Jeden se vrací do města, odkud do války šel (není schopen vést normální život), a při jednom lovu jelenů dochází ke scéně, kdy jeho přítel (nevoják) začne mířit revolverem na jiného - Michaelovi (onomu vysloužilci, představuje jej Robert deNiro) ujedou nervy, vzpomene si na traumatický zážitek ze hry na ruskou ruletu. Druhý, ženich, Steve, se vrací bez nohou, je odkázán na invalidní vozík a ke své ženě se odmítá vrátit. Asi nejhůře je na tom mladý Nick, který ve Vietnamu zůstává a stává se profesionálním hráčem ruské rulety. Je naprosto mimo, nic ani nikoho si nepamatuje, jen neustále riskuje svůj život kvůli několika dolarům. Michael se pro něj vrací, ale při poslední společné hře, kdy se Michael snaží, aby si Nick na vše vzpomněl si právě ten druhý prožene hlavou kulku, to vyznívá o to hůře, když před oním osudným cvaknutím spouště si Nick vzpomíná.

Myslím si, že tento snímek zobrazuje problematiku Vietnamské války asi nejkomplexněji a díky toliko epické formě se všem aspektům dostává dostatečného prostoru pro jejich rozvití (ať už se jedná o ony pověstné prasárny, nebo právě onen dopad na psychiku obyčejných lidí). Jak jsem již v úvodu předeslal, jedná se o snímek úspěšný (divácky i podle kritik) a po právu sklidil 5 Oscarů včetně toho za nejlepší snímek roku.

originální název Deer Hunter
režie Michael Cimino
délka170 minut