Suicide is Painless

M*A*S*H

Ano, sebevražda je bezbolestná, tuto myšlenku nám představuje úvodní píseň jedné z nejlepších komedií a rozhodně té nejlepší válečné komedie, která kdy byla natočena. Již při své premiéře (konala se na soutěžní sekci festivalu v Cannes roku 1970, odkud si režisér Robert Altman odvezl hlavní cenu, Zlatou palmu) se tento snímek dostal do podvědomí všech, kdo jej zhlédli.

Hlavními (anti)hrdiny jsou příslušníci vojenské polní nemocnice 4077 MASH (neboli Mobile Army Surgical Hospital) - doktoři a sestry, kteří se snaží zachraňovat životy v neregulérních podmínkách, vždyť jejich tábor leží necelé 3 míle od fronty.

Setkáváme se s doktory-nevojáky, kteří byli násilím odvedeni několik tisíc mil od domova, aby sloužili své vlasti, i když jim je to naprosto proti srsti. Ale oni si s tím umějí poradit - alkohol, sex, sport, to vše vyplňuje jejich krátké chvíle odpočinku. Vše je doplněno průpovídkami podrývajícími autoritu velení a výše postavených důstojníků, se kterými si dělají doslova co chtějí (zejména s plukovníkem Blakem), a vůbec zesměšňujícími vojenskou mašinérii.

Na počátku snímku do tábora přijíždějí dva noví chirurgové, údajně špičkoví, což se sice nezdá na první pohled (nechávají si říkat Koumes a Duke), ale již při první scéně z operačního sálu je nám jasné, že se autoři nespletli. Když jsm se již dostal k oněm scénám operací, to je prostor pro naturalismus - spousta krve, řezaných kostí i amputací toho nejcennějšího, co vojáci zdědili po otcích. Tito dva následně naprosto změní chod celého tábora (ale změní jej skutečně k nepoznání? To nikdo neví, neboť nejsme seznámeni s jeho chodem před jejich vpádem na scénu), postupně se k jejich řádění připojují i další (Plombař, Růžák, neboli místní kaplan) včetně další posily Lamače. Jediní, kdo nepodlehnou jsou majoři Hulihanová (Hrma) a Frank, kteří podle těch ostatních "tu vojnu příliš žerou" - dokonce bychom těmto dvěma mohli nalepit označení záporných postav, ale není to zase tak jednoznačné; jedinou skutečnou zápornou postavou je všudypřítomná (byť nezobrazená) válka.

MASH

Nyní krátce k poskládání příběhu - ten vlastně neexistuje, není žádná hlavní nosná linie snímku, kterou by mohl divák sledovat, jedná se o za sebou poskládané situace, které mají společné aktéry a prostředí (co se aristotelské jednoty času týče, je neustále porušována - ale není nutné autorům nevěřit, že se jednotlivé příhody odehrávaly právě v představeném sledu). Celým filmem nás provází neviditelný vypravěč, jehož hlas občas zaslechneme z táborového veřejného rozhlasu, většinou ve chvíli, kdy pronáší neuvěřitelně stupidní hlášení (pozvánky do kina na propagandistické válečné snímky - jako by neměli všichni války kolem dost, oznámení, že jakási církev věnovala 34 sborníků náboženských písní, pozvánky na odběry moče kvůli zjištění infekcí pohlavními chorobami atd…). Jedná se zkrátka o snímek plný vtipných situací, gag za gagem to vše na pozadí válečného konfliktu. Ale byť se jedná o komedii, úsměv na rtech nám občas zmrzne, jakmile si uvědomíme celkovou hloubku některé průpovídky (např.: Hrma, po rozhovoru s Koumesem "Nechápu, jak takový nedisciplinovaný tupec může zastávat tak vysokou armádní funkci!", vedle sedící kaplan jen poznamená "Vždyť byl přece odveden!").

Jediný skutečný souboj, kterého se ve snímku dočkáme, je fotbalové utkání mezi MASHem a jiným útvarem. Nebál bych se použít slova metafora, neboť tento zápas má skutečně obdobnou povahu jako válečný konflikt - žádná pravidla se nedodržují a vítěz bere vše, a věřte mi, tento konflikt je také velmi brutální - takže bychom jej mohli považovat za zmiňovanou metaforu (podobně jako válka a její běsnění nabývá ve snímku Lovec jelenů podoby ruské rulety).

Proč je M*A*S*H skvělým protiválečným snímkem? Celkovým vyzněním, směšováním reality (operační sál) a nepravděpodobné fikce (golfové utkání na minovém poli…) - to vše vyvolává v divákovi pocit nesmyslnosti, absurdity - a taková válka skutečně je, jakmile ji ukážeme v takovémto světle, ukážeme její pravou tvář, byť za pomoci fiktivních (ne)skutečností.

Sebevražda je skutečně bezbolestná (zejména v Plombařově podání), je však lepší než život, třeba i život ve válce?

originální název M*A*S*H
režie Robert Altman