Piráti jsou zde v plné síle

Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly

V produkci hollywoodského megalomana Jerryho Bruckheimera vznikají už několik let tzv. spektákly, které mají většinou obří rozpočet, fascinující výpravu, herecké hvězdy a spousta digitálních triků. Bruckheimerův oblíbenec pro tyto kasovní trháky je režisér Michael Bay, který už v jeho produkci natočil snímky jako jsou mj. třeba Pearl Harbor nebo Armageddon. Pro svůj další hit s názvem Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly si ho však Bruckheimer nemohl dovolit, jelikož měl spoustu práce na druhém pokračování své akční komedie Mizerové (samozřejmě opět v Jerryho produkci). No a tak si musel vybrat jiného režiséra, kterým se nakonec stal Gore Verbinsky. Mezi jeho známější snímky ale před tím patřila jenom rodinná komedie Hon na myš nebo americký remake japonského hororu Kruh. Proto se asi hodně lidí bálo jestli dokáže ukočírovat tak masivní trhák s rozpočtem 135 milionů a natočit konečně pořádný pirátský film. Každý ale nakonec stejně musel uznat, že Bruckheimer vybral opět dobře.

Film Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly se nechal inspirovat známou atrakcí, na kterou se chodí už 35 let dívat návštěvníci Disneylandu, a z které nakonec sestavila celý příběh mladá scénáristická dvojice Ted Elliot a Terry Rossio. Ti už si pirátský příběh spolu vyzkoušeli i ve stylu sci-fy, když napsali scénář k animovanému filmu Planeta pokladů. Jenomže Piráty z Karibiku už měli napsaný před deseti lety, kdy ho však u Disneyho odmítli, a tak museli počkat až jim brkne sám Jerry Bruckheimer (mezitím spolu napsali třeba Aladina, Godzillu nebo Shreka). Ten potom scénář s radostí přijal.

Jeho děj vypráví o mladém kováři Willu Turnerovi, který už dlouho tajně miluje krásnou guvernérovu dceru Elizabeth. Ta v šuplíku ukrývá zlatou minci, která je částí celého ukradeného Aztéckého pokladu, jenž způsobil prokletí pirátské posádky lodi jménem Černá perla. Prokletí tak hrůzné, že se celá posádka mění za měsíčního svitu v nemrtvé kostlivce. Aby toto prokletí bylo zrušeno, musí se celý poklad nashromáždit zpět a vykonat ještě krvavý rituál. K obojímu může posloužit právě Elizabeth, kterou piráti v čele s kapitánem Barbossou unesou. No a tak se udatný Will pouští do její záchrany a k tomu všemu ještě společně s posádkou podivínského kapitána Jacka Sparowa, který chce získat zpět svou loď - Černou perlu.

Piráti z Karibiku jsou po dlouhé době konečně tím pravým a možná i nejlepším pirátským filmem všech dob. Nejlepším asi tím, že s sebou přináší sice starý otřepaný příběh, ale v modernějším balení a hlavně s originálním překvapením v podobě prokletých pirátů. Na jejich proměnách v kostlivce pracovala společnost George Lucase ILM. "Jsou to revoluční triky. Něco podobného jsem ještě neviděl," praví tradičně Bruckheimer. Nevím jestli jsou ty triky nějak revoluční, ale jsou opravdu velice povedené a bezchybné (tak jak to u ILM bývá zvykem - Klony útočí, Hulk). Tvář každého kostlivce nese výrazné rysy jeho představitele, a proto se dá poznat kdo je kdo (i v případě proměněné opičky kapitána Barbossy). Mezi nejlepší scény ve filmu proto ale také právem patří pochodující armáda kostlivců na mořském dně nebo jejich pracovní činnost na palubě Černé perly. Dále by to mohla být třeba scéna, kdy kostlivec kapitán Barbossa pije z flašky rumu a tekutina mu protéká ven přes shnilé kosti.

Ve filmu se ale také samozřejmě vyskytují staré dobré pirátské věci v podobě velkolepých šermířských soubojů, námořních (i když poměrně nezvyklých) bitev a hlavně pravá pirátská jeskyně, kde posádka Černé perly uschovává svůj poklad.

To, co ale překoná jak digitální triky, tak různé bojové scény je herec Johnny Depp v roli kapitána Jacka Sparrowa. Řekl bych, že právě jedině jeho si budou z tohoto filmu všichni za pár let pamatovat. Do své role piráta, který se pořád chová jako opilý (mumlá, že mu ani pomalu není rozumět, motá se, mává kolem sebe rukama) se vžil natolik, že je podle mě zatím nejlepším pirátem v historii kinematografie. Po celý film je stále špinavý a pro tuto roli si dokonce nechal vyrobit asi dva umělé zlaté zuby. "Piráti byli rockové hvězdy své doby. Hodně jsem se pro tuto roli inspiroval Keithem Richardsem z Rolling Stones," říká Deep. Jeho pirát Jack Sparrow je opravdu tím nejlepším co film má a možná by to bez něho ani tolik nefungovalo. Já určitě na jeho originální vstup do filmu do smrti nezapomenu.

Další hvězdou, která se ve filmu objeví je Orlando Bloom, kterého každý zná jako elfa Legolase z Pána prstenů. Ten svou roli zamilovaného kováře nehraje určitě špatně, ale do filmu byl spíš vybrán podle toho jak vypadá. Stejně tak to vypadá i s Keirou Knightley, které to ale v roli Elizabeth opravdu sluší. Obsadit právě tyto herce však bylo celkem chytré po stránce komereční, protože určitě nalákají do kin spoustu svých fanoušků a fanynek.

Poslední hvězda, která se ve filmu objeví je Geoffrey Rush, jenž svou rolí zlotřilého kapitána Barbossy zaujme stejně jako Jack Sparrow. Je to však jeho pravý opak, protože hraje velice unaveného piráta, který touží ukončit svá mořská dobrodružství a stát se opět normálním člověkem, který cítí teplo, chuť a je smrtelný. Při jeho umírání ho skutečně začnete litovat.

Ve filmu Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly je toho na pochválení opravdu mnoho. Ještě jsem třeba zapomněl říci, jak výborná a hlavně velkolepá je hudba k filmu od Klause Badelta nebo jak nádherně vypadá práce, kterou odvedli výtvarníci na Černé perle. Je toho ještě stále dost a dost a i když patřím mezi ty, kterým se propadák Ostrov hrdlořezů líbil, myslím si, že Piráti z Karibiku jsou tím opravdu nejlepším pirátským filmem všech dob. Jerry Bruckheimer si zase zaslouží uznání.

"Tak a teď si jdu dát pořádnej rum. Johoho."

originální název Pirates of Caribbean - The Curse of the Black Pearl
režie Gore Verbinský