Pulp Fiction - Historky z podsvětí

Uma Thurman

Historky z podsvětí jsou bezesporu jedním z filmů, které si ihned po shlédnutí jedna část diváků okamžitě zamiluje a ostatní je budou nejspíše bezmezně nenávidět snad až do konce svých životů. Jeden přívlastek však tomuto filmu nemůže upřít nikdo, je to kultovní film. Tento pojem je velmi zavádějící, neboť někdo si pod ním může představit film, který je určen jen pro velmi malou skupinu zasvěcených lidí a ostatní jej nikdy nemohou pochopit, z čehož i logicky vyplývá nízký komerční úspěch. Je sice pravda, že tento film nevydělal v kinech tolik amerických dolarů jako například jeho o mnoho slabší "bratr" Titanik, který určitě nebyl tak povedený jako Historky. Zárukou "umělecké" kvality by mohlo být mnoho oficiálních cen (např.: Zlatá palma z Cannes, 7 nominací na cenu americké filmové akademie, Oscar, z nichž byla jedna úspěšná, a mnoho dalších).

V době své premiéry, v roce 1994, vyvolal film právě ony reakce, které byly zmíněny na počátku, od naprostého odsouzení po bezmezné přijetí. Zejména mladší generace si tento film oblíbila, neboť je pln násilí, různých obscénností, geniálních dialogů plných tzv. "f-words" (podle anglického slovíčka "fuck," které má v jazyce českém neuvěřitelně mnoho ekvivalentů), což se samozřejmě mladým velmi líbilo, líbí a líbit bude (byl na tom založen jeden celkem úspěšný televizní animovaný seriál).

Bruce Willis

Do té doby byla většina filmů točena podle klasické (skoro Aristotelovské) zásady více jednot (hlavně jde o jednotu času). Režisér Quentin Tarantino si však s časovými liniemi pořádně pohrál, takže úplně první dialog, který rozehrává dvojice zlodějíčků Punpkin´ a Honey Boney, se vlastně odehrává v naprostém závěru příběhu. Ani zásada jedné hlavní a několika epizodních postav zde neplatí. Lze říct, že buď zde je mnoho hlavních postav, ale spíš jsou všechny postavy více epizodní, protože dřív než se stačíte s jednou alespoň trochu "sžít," neúprosný střih nás zaměřuje v příběhu na postavu úplně jinou, ale prakticky stejně důležitou.

John Travolta

Tímto se dostáváme k dovětku českého překladu názvu filmu: "Historky z podsvětí." Příběh se skládá vlastně ze tří příběhů, kde každý má jednu až dvě skutečně hlavní postavy, ale ty samé postavy hrají v jiné "historce" pouhé roličky. Díky tomu je například možná smrt gangstera Vincenta Vegy (hraje jej skvělý, znovuobjevený John Travolta) někde uprostřed filmu, ale přesto poslední čtvrtinu filmu stojí gangster opět na scéně, oděn v elegantní oblek s nabytou brokovnicí v jedné ruce.

Samuel L. Jackson

Celý film stojí a padá s výkony herců a schopností režiséra tyto silné individuality ukočírovat. Herecké výkony jsou skoro bezchybné. Již zmiňovaný John Travolta, nominovaný na Oskara, a jeho geniální kreace gangstera, který se právě vrátil z Evropy a vypráví své zážitky a popisuje "malé rozdíly" jako například "pivo u mekdonalda", "možnost ubalení jointa v Amsterodammu" apod. Jeho vděčným posluchačem je další výborný herec, Samuel L. Jackson - hraje trochu pomateného gangstera, který před vraždou rád cituje úryvek z bible, Ezechyel 25:17. Další hlavní roli ztvárnil Bruce Willis. Hraje boxera, který má svá nejlepší léta již za sebou. Uvědomuje si to, proto je zapleten do černých sázek na jeho zápasy a jeho šéfem je i šéf tamního organizovaného zločinu. Willis ovšem všem vypálí rybník a dokonce svého soupeře v ringu zabije. Utíká a vzniká několik docela brutálních scén, například v obchodě s hudebninami, ve které je zachyceno "znásilnění" šéfa podsvětí nějakým obyčejným prodavačem a jeho přítelem, policistou.

Celý film je protkán černo černým humorem, jaký snad nemá v historii kinematografie obdoby; řekněte samy: smáli byste se situaci, kdy jedou tři lidé v autě a jeden nedopatřením rozstřelí z celkem krátké vzdálenosti, maximálně půl metru, hlavu druhému? Ne? A přece to jde!

Tento film nelze nikomu vyprávět, aniž by si o něm ten dotyčný neudělal špatnou představu. Je to jeden z těch filmů, které se musí vidět a teprve poté si můžete udělat názor, doufám, že bude stejný, jako je ten můj, tedy že jde o naprosto geniální a možná i nadčasové dílo.

originální název Pulp Fiction
režie Quentin Tarantino
délka153 minut