Arnold je zpátky opět v plné formě. A je to návrat jak má být.

Terminátor 3: Vzpoura strojů

Toho, že by měl film s největším rozpočtem v historii kinematografie (asi 170 milionů) točit Jonathan Mostow, který má na svém kontě třeba film Ponorka U-571 se leckdo bál. Vždyť už i první trailery k tomuto snímku vypadaly tak, že bez Jamese Camerona už to prostě nebude ono. Jenomže Mostow nakonec všem vytřel zrak, protože natočil skvělý film, který je velice důstojným nástupcem předchozích dvou Terminátorů.

Řekl bych, že ale největší zásluhu na úspěchu tohoto snímku mají scénáristé John Brancato a Michael Ferris. Jejich scénář čerpá z toho, že všichni diváci už viděli předchozí dva díly a dokonce působí i jako jejich mírný remake: Z budoucnosti se do našeho světa teleportuje zlý Terminátor (T-X, neboli "Terminatrix") v podobě překrásné dívky (modelka Kristanna Lokenová), který má za úkol zabít Johna Connora a samozřejmě hodný Terminátor (starý dobrý T-800 v podobě božského Arnieho), který ho má zase ochránit.

Děj se tedy opravdu moc nezměnil, ale za to s sebou přináší velkou a překvapivou dávku inteligentního humoru, kterou oba scénáristé do filmu šikovně vložili. Dočkáte se ale i pár zvratů, kdy se třeba z hodného Arnolda stane zlý Arnold a najednou chce se z ničeho nic Johna Connora zase zlikvidovat. Nejvíce ale potěší rozhovor mezi Johnem a hodným Terminátorem, kdy se dozvíte mnoho překvapivých věcí, které prozrazují hodně z děje případného čtvrtého dílu.

V Terminátorovi 3 se ale nenachází jenom dobrá zábava, ale také samozřejmě spousta velice nadupané akce. Mezi tou vyniká hlavně automobilová honička, při které T-X pronásleduje hlavní hrdiny v největším jeřábu na světě a T-800 střída nejrůznější dopravní prostředky, včetně háku onoho jeřábu. Při této akční scéně proběhne neuvěřitelná destrukce automobilů a budov a při tom se z velké části jedná o poctivou práci kaskadérů a pyrotechniků. Proto také tato honička působí o značnou míru efektněji než třeba ve filmu Matrix Reloaded. Ale to vlastně není divu, protože se prý Arnold vzdal 1,4 milionu, aby se mohla natočit scéna, v níž jeřáb zdemoluje skleněný dům. Jenomže komu by to vadilo, kdyby za tu roli dostal stejně jako on 30 milionů a pak v jednom rozhovoru řekl: "Peněz mám jako želez."

Další vrcholnou akční scénou celého filmu je digitální rvačka mezi oběma Terminátory, při níž si nejdříve rozbíjejí hlavy o pisoáry a poté se prohazují skrz zdi. Na této akční scéně má největší zásluhu tým v čele se Stanem Winstonem. Ten sice na tomto dílu ani nemohl překonat něco tak revolučního, jako byl tekutý T-1000 v T2 (pro retardy: Terminátor 2), ale alespoň to určitě vyrovnal právě zmiňovanou rvačkou nebo částí, kdy se Terminatrix svlékne z lidské kůže.

Herecké výkony: Nick Stahl hraje celkem slušně a je určitě sympatičtější než Edward Furlong (John Connor z T2), Claire Danesová má většinu filmu vypadat hezky nebo se tvářit smutně a vystrašeně, což jí vcelku jde. I modelka Kristanna Lokenová byla vybrána především kvůli tomu, jak vypadá, ale podle mě bylo celkem zbytečné, aby pro roli T-X musela přibrat 7 kilo svalové hmoty, když je ve většině akčnějších scén digitálně upravená. Zato je ale výborná scéna, kdy se jí automaticky zvětší ňadra.

Nejdůležitějším a také nejočekávanějším hereckým výkonem je ale bez debat ten Arnolda Schwarzeneggera. I když toho jako Terminátor moc nenahraje (což je asi dobře), svou roli zvládá bez větších obtíží a ani v jednu chvilku se neprojeví, že už od prvního dílu uběhlo celých dvacet let. S jeho drsňáckým šklebem si už nikoho jiného ani nedokážu představit.

I když možná pro skalní fanoušky skrývá Terminátor 3 pár nemilých překvapení, pro obyčejného diváka je to zábavná akční podívaná, kterou stojí zato vidět v pořádném kině s velkým plátnem a hlavně s dobrým zvukem. Arnie v něm totiž dokazuje, že je stále vynikajícím akčním hrdinou, který nikdy nezestárne a určitě se zase vrátí.

Ohlas Jamese Camerona po premiéře tohoto snímku:"Skvělé. Jonathan natočil opravdu skvělý film. (…) Já bych to samozřejmě strukturoval jinak a pravděpodobně bych měl jiný konec, ale vzhledem k tomu, do jak rozjetého vlaku musel Jonathan naskakovat, si rozhodně zaslouží uznání."

originální název Terminator 3: Rise of the Machines
režie Jonathan Mostow
státUSA/VB/Jap./SRN/Austrálie 2003