Zpověď nebezpečného muže

Milujte svého zabijáka

"Jmenuji se Chuck Barris. Ano, jsem ten chlápek, jehož polovina Ameriky viní z úpadku inteligence ve slavných USA. Vymyslel jsem několik typů pořadů, které jsou dodnes oblíbené snad po celém světě. Nebo alespoň tam, kde znají magické slovo - televize.

Jako mladý muž jsem neměl mnoho úspěchů u dívek, vlastně by se dalo říct, že ty úspěchy nebyly žádné - a čím víc se mi toho nedostávalo, tím víc jsem to chtěl (a potřeboval), stal jsem se chorobně posedlým sexem. Ten jsem však znal pouze z vyprávění! To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem začal pracovat v televizní společnosti, doufal jsem, že se moje zážitky zmnoží - a povedlo se.

Jednoho dne jsem potkal první ze tří lidí, jež změnili můj život.Penny. Jak ta byla krásná a chtěla mě! Vztah to byl naprosto ideální - pro oba: já chtěl holku, ona kluka a ani jeden jsme netoužili po žádných závazcích (alespoň prozatím)! Jakmile jsem měl v sexuální sféře své jisté, mohl jsem se plně věnovat práci. Dostal jsem nápad, což se v televizní branži skutečně cení - úplně nová show. Jedna mladá a přitažlivá dívka si má vybrat z trojice (už ne tak skvělých) mladíků pouze pomocí otázek. Poprvé svého vyvoleného uvidí až na konci pořadu (no řekněte sami, není to geniální). Do tohoto projektu jsem vložil veškeré své síly, ani jsem si nevšiml, že mě sleduje druhá důležitá osoba.

Jima Byrda jsem poprvé zaregistroval v baru, kde jsem ze zpíjel, protože mou show nepovolili šéfové stanice. Okouzlil mne počet způsobů, kterými mě dokáže zabít, a to pouhýma rukama. A tehdy jsem se stal tajným agentem CIA, jenž měl v popisu práce jediné: zabíjet nepohodlné osoby. Poprvé to nebyl žádný med, ale člověk si asi opravdu zvykne na všechno. Když jsem se vrátil ze své první "mise", život dostal úplně nový rozměr - někomu ve společnosti se zalíbila můj pořad natolik, že jej chtěli vysílat. Mám krásnou přítelkyni, pořad v televizi a jsem agentem CIA - mám dokonalý život!

... Během svých misí jsem potkal třetí postavu, jež důkladně změnila můj život - krásnou a nebezpečnou Patricii. Ani nevím, jestli do mě byla zamilovaná, nebo to vše dělala jen jako pracovní povinnost. Jisté je, že ve chvíli, kdy si myslela, že na mě vyzrála, já se ukázal jako o něco chytřejší.

... Docela by mě zajímalo, která z mých kariér byla pro lidstvo zhoubnější. Jako televizní producent jsem dělal z lidí hlupáky, a to ať byli na jakékoliv straně obrazovky (já jim však dával pouze to, co si přáli, vždyť na to koukali dobrovolně). Jako agent CIA jsem zabil víc než třicet lidí, o nichž se moje vláda domnívala, že jsou nebezpeční. Co bylo horší?

... Tohle jsou mé paměti, nebo možná taky ne!"

Chuck Barris skutečně byl a stále je televizním producentem. Opravdu vymyslel spoustu pořadů, kde ze sebe obyčejní lidé dělají před miliony diváků obyčejné hlupáky, nicméně jsou v televizi. Zbytek informací, jež ve své (pseudo-)autobiografické knize Barris uvádí, možná jsou a možná nejsou pravdivé. Tuto knihu se pro film rozhodl adaptovat jeden z nejzvláštnějších (a také nejzajímavějších) současných scénáristů Charlie Kaufman (V kůži Johna Malkoviche, Adaptace). Toto jméno již samo o sobě budí pozornost, nicméně daleko zajímavější je osobnost režiséra. Tím není nikdo jiný než představitel Jima Byrda, George Clooney. Clooney se předvedl světu jako velice zručný filmař a svou režií velice připomíná dva velikány. Samotná kompozice příběhu připomíná slavný raný film Woodyho Allena Seber prachy a zmiz (obojí se tváří jako seriózní biografie, nicméně nejsou jimi). Na ten pak Clooney odkazuje například stejnými maskami, které mají rodiče neúspěšného zlodějíčka (Seber prachy a zmiz) i milenci v Clooneyho debutu (brýle s velikým umělým nosem a knírem). Druhým režisérským vzorem se zdá být Clooneyho přítel Steven Soderbergh (oba se účastnili např. projektu Dannyho parťáci). Na něj si vzpomenete v momentech, kdy utichá zvuk, pouští se hudba a herec se musí vybudit k nejlepším výkonům své kariéry, aby vrcholně tragický okamžik nevyzněl komicky (první Barrisova "mise").

Vedle skutečného Barrise, Kaufmana a Clooneyho je tento snímek záležitostí ještě jednoho muže - Sama Rockwella, jenž ztvárnil právě titulní postavu. Jedná se doslova o herecký koncert tohoto mladého a u nás ne příliš známého herce. Po zásluze byl na Berlínském filmovém festivalu oceněn stříbrným medvědem za mužský herecký výkon. To potvrzuje skutečnost, že herec potřebuje pro start hvězdné kariéry dobrého scénáristu i režiséra (viz Jim Carrey v Muži na měsíci či nejnověji Opilý láskou Adam Sandler ).

Film, který kazí pouze nesmyslný český název Milujte svého zabijáka.